مصر: مذاکرات چهارجانبه واشنگتن بر سر سد النهضه مثبت بود

به گزارش دوست بلاگ، وزیر خارجه مصر مذاکرات چهارجانبه در واشنگتن با موضوع سد النهضه را مثبت ارزیابی کرد و گفت که کوشش می گردد در جریان مذاکرات آینده منافع اتیوپی و مصر در این خصوص تأمین گردد.

مصر: مذاکرات چهارجانبه واشنگتن بر سر سد النهضه مثبت بود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سامح شکری وزیر خارجه مصر امروز (پنجشنبه) در واکنش به نشست چهارجانبه روز گذشته در واشنگتن با موضوع سد النهضه، نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد.

به نوشته وبگاه مصری الوطن، این مقام مصری که در رأس هیأتی به واشنگتن سفر نموده در بیانیه ای گفت که مذاکرات دیروز موجب معین شدن راستا مذاکرات و مشخص جدول زمانی برای گفت و گوها شد.

او گفت که طبق گفت و گوها، مقرر شد تا چهار نشست با حضور سه کشور مصر، اتیوپی و سودان در سطح وزرای آبخیزداری و با حضور نماینده آمریکا و بانک جهانی برگزار گردد تا در مورد توافق بر سر چگونگی آبگیری و راه اندازی سد النهضه در 15 ژانویه 2020 مذاکرات صورت گیرد.

سامح شکری همچنین از دیدار خود با استیون منوشین وزیر خزانه داری آمریکا اطلاع داد.

وزیر خارجه مصر در ادامه بیانیه خود، از طرف عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور، از دونالد ترامپ جهت میزبانی از این مذاکرات و میزبانی از وزرای سه کشور تقدیر کرد و گفت که این موضوع نشان دهنده عمق روابط استراتژیک میان مصر و آمریکاست.

او در مورد ساز و کار راه اندازی و آبگیری سد النهضه نیز گفت که کوشش می گردد توافقی صورت گیرد که طبق آن اتیوپی بدون ضربه به منافع مصر، فایده خود را از این سد که همان فراوری برق است ببرد. سامح شکری، بار دیگر آب رود نیل را برای مصر مسأله موجودیتی دانست.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در 40 کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال 2011 شروع شده و پیش بینی مگردد سال 2020 ساخت آن به خاتمه رسیده و تا سال 2022 آبگیری گردد.

مصر ساخت این سد را موجب وارد آمدن ضربه شدیدی به بخش کشاورزی و صنعت خود می داند و از دولت اتیوپی می خواهد تا ساز و کار ویژه ای که موجب کاهش سهم آب مصر نگردد را در آبگیری سد و در دوران خشکسالی مدنظر قرار دهد.

پس از اعلام شکست آخرین دور مذاکرات میان در 13 مهر ماه گذشته در پایتخت سودان، عبدالفتاح السیسی و آبی احمد در تاریخ دوم آبان گذشته در شهر سوچی روسیه بر سر شروع به کار دوباره کمیته حل و فصل اختلافات به توافق رسیدند.

ص

  • طراحی تراکت

    طراحی تراکت | بهترین طراحی را از حرفه ای ترین طراحان گرافیکی بخواهید

  • طراحی کاتالوگ

    طراحی کاتالوگ | با یک طراحی حرفه ای کاتالوگ کسب و کارتان را به اوج ببرید

پایگاه اینترنتی مأوا: پایگاه اینترنتی مأوا، مجله خبری و تحلیلی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 873

به "مصر: مذاکرات چهارجانبه واشنگتن بر سر سد النهضه مثبت بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر: مذاکرات چهارجانبه واشنگتن بر سر سد النهضه مثبت بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید